Изнесените автомобили допринесоха за забележителния ръст на японската икономика през второто тримесечие на годината, който надмина очакванията. Този ръст успя да разсея опасенията от влизане в глобална рецесия. През периода април – юни, брутният вътрешен продукт на Япония се увеличи с 6% на годишна база, което изпревари значително консенсусната прогноза от 2.9%. Това беше трето поредно тримесечие на растеж.
Износните стоки, особено автомобилите, бяха в основата на този успешен ръст. Слабата японска йена, която остава близо до най-ниските си нива, помогна за износа, но в същото време засегна вътрешното потребление и увеличи цените на вносните стоки. Въпреки положителния ръст на БВП от 1.5% на тримесечна база, анализатори внасят съмнения за стабилността на вътрешното потребление след пандемията.
Изключително важна роля играе и входящият туризъм, който спомогна за възстановяването на чуждестранните туристи след ограниченията. Въпреки всичко това, важно е да се отбележи, че вътрешното потребление, което е ключов фактор за икономиката, спадна с 0.5% на тримесечна база.
Този растеж не е без предизвикателства. Въпреки увеличението на заплатите на японските работници инфлацията, която е близо до най-високите си нива за четири десетилетия, допринася за намаление на реалните заплати в страната. Този успех също така не е показател за преодоляване на всички икономически предизвикателства, тъй като вътрешното търсене остава неустойчиво.
Световната икономика остава под влиянието на множество фактори, като нестабилността на вътрешната икономика на Япония е едно от тях. Специалисти предупреждават, че въпреки положителните данни за БВП, реалното възстановяване на страната може да се окаже по-сложно отколкото изглежда.