Европейският съюз ще ограничи пазарната сила на интернет гигантите

петък, 25 март 2022 г.

Европейският съюз постепенно започва да ограничава пазарната мощ на интернет гигантите като Фейсбук и Гугъл. Те ще трябва да спазват много по-строги правила от преди. До това решение се достигна късно вечерта в четвъртък, когато държавите-членки и Европейския парламент достигнаха до съгласие по отношение на Закона за цифровите пазари, който има за цел да осигурява справедлива конкуренция.

В предложението на Европейската комисия от 2020г. беше предложен голям цифров пакет, който включва Закона за цифровите услуги (DSA) и Закона за цифровите пазари (DMA). Първият разглежда обществените въпроси, например незаконното съдържание онлайн. Вторият регулатор включва правила за забрана на преференциалното третиране на собствените продукти за сметка на конкурентните. Също така потребителите следва да имат по-лесен достъп до настройките по подразбиране, както и да изтриват по-често предварително инсталираните приложения на устройствата си.

Новост е и това, че приложенията като WhatsApp и iMessenger – предлагащи услуги за съобщения, ще бъдат задължени да намалят броя на услугите си. За сметка на това ще имат възможността след време да се свържат и с други доставчици.

Всъщност държавите-членки ще трябва още веднъж формално да потвърдят споразумението, а след това Законът за цифровите пазари ще влезе в сила 20 дни по-късно и ще бъде публикуван в Официалния вестник на Европейския съюз.

Очакванията са това да стане началото на 2023г., като разбира се, са предвидени и шест месеца на преходен период и други шест месеца на регулаторите да приложат изискванията на закона. Това означава, че Законът за цифровите пазари ще бъде в сила още през 2024г.

Технологичните компании усилено лобираха покрай двата закона. По данни от проучване на Lobby Control и Corporate Europe Observatory от миналата година цифровата икономика харчи годишно около 97 млн. евро за лобиране пред институциите на Европейския съюз.

Според производителя на iPhone Apple някои от разпоредбите на регулатора ще създадат пропуски в поверителността и сигурността на потребителите, а други разпоредби ще затруднят събирането на такси за т.н. „интелектуална собственост“, за която се инвестира много.