Фундаменталните фактори движат цената на фючърсите, а новините движат фундаменталните фактори.
Фундаментални фактори като стойността на основния лихвен процент или стойността на брутния вътрешен продукт (БВП) могат да променят тренда мигновено. Вашата позиция на трейдър ви задължава да следите фундаменталните фактори и да сте способни да реагирате навреме, когато се случи подобно събитие.
В тази секция ще научите повече за характеристиката на новините и тяхното влияние върху пазара на фючърси, а също така как можете успешно да ги тълкувате, за да генерирате печалба:
- Повечето икономическите новини са предварително насрочени
- Очакваното е вече отразено в цената
Повечето икономически новини са предварително насрочени
Икономическите новини се обявяват в изявления, за които най-често има изработен график с месеци напред. Това ви дава възможност да се подготвите предварително за новината. Така например можете да научите кога Федералният резерв ще заседава по отношение на основния лихвен процент на САЩ.
В платформата БенчМарк трейдър имате директен достъп до икономическия календар. Чрез него ще научавате точно какво събитие предстои днес, утре или в бъдеще (виж Фигура 1).
Фигура 1 – Икономически календар
Бърз поглед върху икономическия календар ще ви помогне да научите важните събития и да анализирате тяхното влияние върху цената на фючърсите, които търгувате. Това са новини като безработицата в Германия или търговския баланс на Великобритания, или пък БВП на САЩ.
Изключения
Очевидно не всички новини са предварително насрочени с месеци напред. Много често се случва дадена новина да бъде обявена без предварително известие. Въпреки това обаче, можете да се приготвите за неочакваното, следейки ежедневните анализи на фючърсните пазари, разработени от Саксо Банк и налични в платформата Trader.
Очакванията се отразяват в цената
Финансовите анализатори, икономистите и другите участници на пазара постоянно анализират очакваните новини, опитвайки се да определят напред във времето най-вероятния сценарий на събитията. Ако направите преглед на повечето прогнози, ще установите предварителните нагласи относно ефекта на новината. Те се наричат консенсусна оценка.
Консенсусната оценка ще ви помогне да получите предимство при анонсиране на новината. Веднъж приключили с анализите си, инвеститорите започват да поставят поръчки. Така те могат да натрупат преднина от мястото, където мислят, че цената ще започне движението си в дадена посока. Те не чакат за обявяване на новината. Те просто искат да влязат на пазара. По този начин повечето от главните участници на пазара са поставили поръчките си преди обявяването на новината.
Ако новината вече е обявена и резултатът е на нивото на средната стойност, то цената на фючърса най-вероятно няма да се премести значително. Докато големите трейдъри вече имат поставени поръчки, то едва ли ще има нови играчи, които да влязат на пазара и да преместят чувствително цената. Ако броят на инвеститорите по време на обявяване на новините е по-голям или по-малък от средния, то и цената на фючърса ще се премести надолу или нагоре.
Веднъж оценили влиянието на новината, вие имате възможност на вземете преднина от движението на цената. Можете да го направите по един от следните 3 начина:
- Отваряте позиция веднага след анонсирането на новината
- Изчаквате пазарът да реагира на новата информация и да влезете, когато трендът е вече установен
- Можете да поставите 2 поръчки – една под текущата цена и една над текущата цена – точно преди обявяването на новината
Отваряне на позиция веднага след анонсирането на новината
Влизането на пазара веднага след обявяване на новините е определено най-трудният начин за търговия при новини. Цените се покачват рязко, когато ефектът от новината се е разминал от предварителните очаквания на инвеститорите.
Трейдърите, които се опитват да влязат на пазара след излизането на новината, трябва да бъдат готови да платят повече за покупката или продажбата. Движенията на цената за времето, между което поставяте поръчката момента, в който се изпълни, се нарича слипидж. Ако се чувствате комфортно от съществуващия слипидж при търговията, то тогава изпробвайте този метод за реализиране на печалба от новини. Ако този слипидж е неприемлив за вас, то тогава трябва да изберете някой от другите два метода за търговия по време на новини.
Отваряне на позиция след формиране на тренд
Повечето от пазарните участници, който търгуват при новини, избират да влязат на пазара, когато новият тренд е установен. Това определено е най-лесният начин за търгуване по време на новини. Много често, когато новината е обявена, цената на фючърсния контракт се колебае нагоре и надолу, докато инвеститорите станат единодушни по отношение на бъдещото й движение.
Търгуващите с фючърси, които чакат появата на новия тренд, успяват да избегнат “шума” около колебанията на цената непосредствено след обявяването на новината. Това им дава преднина пред трейдърите, който влизат на пазара прекалено бързо. Много често цената се променя противно на техните очаквания, достигайки предварително зададените стоп нива.
Посоката на цената на фючърсния контракт се конкретизира от 2 до 5 минути след обявяването на новината. Препоръчително е да използвате краткосрочна графика (едно- или двеминутна), за да проследите цената след изявлението.
Отваряне на позиция преди обявяване на новина
Поставянето на поръчки преди обявяването на новината е най-доходният начин за търговия. С поставянето на поръчка преди цената на контракта да поеме в една или друга посока, вие се застраховате, че ще влезете на пазара на предварително зададена цена. С други думи, не трябва да се тревожите за предстоящия слипидж, ако пласирате ръчно поръчката след обявяване на новината. Когато пазарната цена достигне предварително зададеното ниво, вие ще влезете в позиция.
Нека разгледаме следния пример. В САЩ предстои обявяване на новина за Core Durable Goods Orders (поръчки за дълготрайни стоки) в 08:30 часа Източно време на 27 декември. Това събитие е обявено от месеци в графика на икономическия календар и много трейдъри ще следят изкъсо влиянието на новите данни върху пазара.
Пазарните участници ще изчакат цената да формира посока преди да отворят позиция. Така малко преди часа за обявяване на новината, фючърсният контракт се търгува в тесен ценови диапазон. Това дава чудесна възможност за поставяне на отложени поръчки за вход – поръчка за покупка над пазарната цена и поръчка за продажба под нея. (виж Фигура 2).
Фигура 2 – Отложени поръчки за вход на пазара
Впоследствие новината изненадва много от трейдърите. Предварителната прогноза е била за ръст с 0.5 процента. Вместо това имаме спад от 0.7 процента. Търсенето на американски долари чувствително намалява за сметка на еврото, което повишава динамично цената си. Така поръчката за покупка се изпълнява.
Този метод е също така един от рисковите начини за търгуване на новини, тъй като съществува възможност за рязко обръщане на първоначалната посока. Ако това стане, то и втората поръчка (за продажба) ще бъде изпълнена.
Може да се предпазите от това, ако изтриете втората, неизпълнена поръчка. Това, което остава да направите, е да сложите стоп на първата изпълнена поръчка.
Сезонност при Търсенето и Предлагането
Между промяната в цената на фючърсните контракти и годишните сезони има тясна връзка. Понякога може да се предвиди дори ритъма на тази промяна. Цената се покачва в рамките на определени месеци, а спада през други. Независимо дали пролетта оказва влияние върху земеделските култури, лятната ваканция – върху акциите или наблюдаваме засилено предколедното търсене на ценни метали, винаги има фактори през годината, които оказват влияние върху търсенето и предлагането на пазара.
Със сигурност обаче, тази промяна в цената не винаги може да бъде предвидена — имайте предвид, че сезонността е само един от многото фактори, влияещи на пазара – но когато следите внимателно конкретни фючърсни контракти, ще можете в много по-голяма степен да планирате сделките си.
С цел да ви помогнем да изградите по-точно инвестиционния си календар, както и да откриете по-добри възможности за покупка или продажба на фючърсни контракти по всяко едно време, първо ще ви запознаем с характеристиките на четирите годишни сезона:
- Зима
- Пролет
- Лято
- Есен
Преди да преминем към особеностите на всеки сезон, ще обърнем внимание на основните световни износители на стоки. Така по-лесно ще разберете защо промяната на годишните времена оказва пряко влияние върху тях.
Износители на стоки
В днешната глобална икономика стоките, които консумираме, могат да дойдат от всяка точка на света. Често чуваме за световни икономически сили като САЩ, ЕС и Китай и започваме да мислим, че всичко, което купуваме, идва от тези държави. Когато търгуваме със суровини обаче, осъзнаваме, че това не е цялата истина.
Държави като Бразилия, Аржентина, Индия и дори Виетнам са доминиращи производители на редица стоки, търгувани на световните фючърсни борси. Нека разгледаме трите най-големи производителя на следните стоки:
Енергийни
Суров петрол – трите най-големи производителя на суров петрол в света са:
- Саудитска Арабия
- Русия
- САЩ
Природен газ – трите най-големи производителя на природен газ в света са:
- Русия
- САЩ
- ЕС
Ценни метали
Злато – трите най-големи производителя на злато в света са:
- Южна Африка
- Австралия
- САЩ
Сребро – трите най-големи производителя на сребро в света са:
- Перу
- Мексико
- Китай
Земеделски култури
Соя – трите най-големи производителя на соя в света са:
- САЩ
- Бразилия
- Аржентина
Пшеница – трите най-големи производителя на пшеница в света са:
- ЕС
- Китай
- Индия
Царевица – трите най-големи производителя на царевица в света са:
- САЩ
- Китай
- Бразилия
Захар – трите най-големи производителя на захар в света са:
- Бразилия
- Индия
- ЕС
Кафе – трите най-големи производителя на кафе в света са:
- Бразилия
- Виетнам
- Индонезия
Памук – трите най-големи производителя на памук в света са:
- Китай
- Индия
- САЩ
Когато говорим за производители на стоки – особено за производителите на земеделски култури – е важно да знаем тяхното географско положение, тъй като то може да окаже значително влияние върху реколтата. Когато в Северното полукълбо е лято, в Южното полукълбо е зима и обратно.
След като се запознахме с основните производители на стоки в света, нека разгледаме продуктите, на които следва да обръщаме по-голямо внимание през конкретния годишен сезон.
Януари, Февруари и Март
Захар
В Северното полукълбо реколтата от захарно цвекло и захарна тръстика се прибира през зимата. Новата реколта оказва директно влияние върху предлагането на пазара. Ако годината за захарното цвекло и захарната тръстика е била добра, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената на захарта. Ако обаче, годината е била лоша и реколтата е слаба, предлагането ще спадне, което би увеличило цената на захарта.
Април, Май и Юни
Суров петрол
Обикновено цената на суровия петрол се покачва през пролетта, когато производителите на бензин се подготвят за летния туристически сезон в САЩ, свързан със засилено пътуване.
Царевица
В Северното полукълбо царевицата се засажда през пролетта. Новите насаждения оказват директно влияние върху предлагането на пазара. Ако сезонът за засаждане на царевицата е бил добър, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената й. Ако обаче, сезонът е слаб, предлагането ще спадне, което би увеличило цената на царевицата.
В Южното полукълбо реколтата на царевицата се прибира през пролетта. Новата реколта оказва директно влияние върху предлагането на пазара. Ако годината за царевицата е била добра, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената й. Ако обаче, годината е била лоша и реколтата е слаба, предлагането ще спадне, което би увеличи цената на царевицата.
Памук
В Северното полукълбо памукът се засажда през пролетта. Новите насаждения оказват директно влияние върху предлагането на пазара. Ако сезонът за засаждане на памук е бил добър, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената му. Ако обаче, сезонът е бил слаб, предлагането ще спадне, което би увеличи цената на памука.
Соя
В Северното полукълбо соята се засажда през пролетта. Новите насаждения оказват директно влияние върху предлагането на пазара. Ако сезонът за засаждане на соята е бил добър, най-вероятно предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената й. Ако обаче, сезонът е бил слаб, предлагането ще спадне, което би увеличило цената на соята.
В Южното полукълбо реколтата на соята се прибира през пролетта. Новата реколта оказва директно влияние върху предлагането на пазара. Ако годината за соята е била добра, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената й. Ако обаче, годината е била лоша и реколтата е слаба, предлагането ще спадне, което би увеличи цената на соята.
Захар
В Северното полукълбо захарната тръстика и захарното цвекло се засаждат през пролетта. Новите насаждения оказват директно влияние върху предлагането на пазара. Ако сезонът за засаждане на захарна тръстика и цвекло е бил добър, най-вероятно предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената им. Ако обаче, сезонът е бил слаб, предлагането ще спадне, което би увеличило цената на захарта.
В Южното полукълбо реколтата на захарна тръстика и захарно цвекло се прибира през есента. Новата реколта оказва директно влияние върху предлагането на пазара. Ако годината за захарната тръстика и цвеклото е била добра, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената им. Ако обаче, годината е била лоша и реколтата е слаба, предлагането ще спадне, което би увеличило цената на захарта.
Юли, Август и Септември
Суров петрол
Обикновено цената на суровия петрол се покачва най-много през летните месеци. Причината се крие в засиленото търсене на бензин заради туристическия сезон по това време на годината, както и увеличаването на запасите от страна на производителите с оглед на предстоящите зимни месеци.
Пшеница
В Северното полукълбо реколтата на пшеницата се прибира през лятото. Новата реколта влияе директно върху пазарното предлагане. Ако годината за пшеницата е била добра, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената й. Ако обаче, годината е била лоша и реколтата е слаба, предлагането ще спадне, което би увеличило цената на пшеницата.
Кафе
В Южното полукълбо реколтата на кафето се прибира през зимата. Новата реколта оказва директно влияние върху предлагането на пазара. Ако годината за кафето е била добра, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената му. Ако обаче, годината е била лоша и реколтата е слаба, предлагането ще спадне, което би увеличило цената на кафето.
Захар
В Южното полукълбо реколтата на захар се прибира през зимата. Новата реколта оказва директно влияние върху предлагането на пазара. Ако годината за захарта е била добра, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената й. Ако обаче, годината е била лоша и реколтата е слаба, предлагането ще спадне, което би увеличило цената на захарта.
Октомври, Ноември и Декември
Суров петрол
Цената на суровия петрол обикновено се понижава най-значително през есенните месеци. Тогава потреблението е значително по-слабо спрямо предходния летен сезон. Наред с това населението в по-голямата си част вече се е запасило с петролни продукти за предстоящия отоплителен сезон, което допълнително понижава консумацията им.
Пшеница
В Северното полукълбо пшеничните посеви се засаждат през есента. Новите насаждения оказват директно влияние върху предлагането на пазара. Ако годината за пшеницата е била добра, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената й. Ако обаче, годината е била лоша и реколтата е слаба, предлагането ще спадне, което би увеличи цената на пшеницата.
Царевица
В Северното полукълбо реколтата на царевицата се прибира през есента. Новата реколта оказва директно влияние върху предлагането на пазара. Ако годината за царевицата е била добра, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената й. Ако годината е била лоша и реколтата е слаба, предлагането ще спадне, което би увеличило цената на царевицата.
Памук
В Северното полукълбо реколтата на памук се прибира през есента. Новата реколта оказва директно влияние върху предлагането на пазара. Ако годината за памука е била добра, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената му. Ако годината е била лоша и реколтата е слаба, предлагането ще спадне, което би увеличило цената на памука.
Соя
В Северното полукълбо реколтата на соята се прибира през есента. Новата реколта оказва директно влияние върху предлагането на пазара. Ако годината за соята е била добра, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената й. Ако годината е била лоша и реколтата е слаба, предлагането ще спадне, което би увеличило цената на соята.
Захар
Пролетта в Южното полукълбо е времето, в което се сади захарната тръстика и захарното цвекло. Новите насаждения оказват директно влияние върху предлагането на пазара. Ако сезонът за засаждане на захарна тръстика и цвекло е бил добър, най-вероятно предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената им. Ако обаче, сезонът е бил лош, предлагането ще спадне, което би увеличило цената на захарта.
В Северното полукълбо реколтата на захарна тръстика и захарно цвекло се прибира през есента. Новата реколта оказва директно влияние върху предлагането на пазара. Ако годината за захарната тръстика и цвеклото е била добра, предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената им. Ако обаче, годината е била лоша и реколтата е слаба, предлагането ще спадне, което би увеличи цената на захарта.
Кафе
Пролетта в Южното полукълбо е времето, в което кафето разцъфва. Ако сезонът за цъфтеж на кафето е бил добър, най-вероятно предлагането ще нарасне, което от своя страна би намалило цената му. Ако обаче, сезонът е бил слаб, предлагането ще спадне, което би увеличило цената на кафето.