Стойност на акциите

Промените в цените на акциите могат да бъдат като спускане със скоростно влакче. Тръпката от търговията е подобна и това е едно от нещата, които мотивират хората да търгуват с акции и CFD. Ако цените на акциите не се покачват или понижават, то тогава няма да можете да печелите пари, търгувайки акции и CFD.  Без инвеститори голяма част от индустрията и търговията биха загинали поради нуждата от финансиране и ликвидност.
 
Пазарът е динамична среда. Цената на акциите непрекъснато се движи нагоре и надолу, така че стойността им във всеки един момент e различна от тази преди няколко секунди. Това движение изглежда произволно, но всъщност има причина за тези движения надолу и нагоре. Причината може да бъде най-разнообразна – от публикация за приходи до новини за дълбока рецесия.

Но в основата на всички причини стои нуждата от баланс между силите на търсене и предлагане. За да бъде търговията ви успешна, вие трябва да обърнете внимание на същността на причините. От полза ще ви бъде способността да разглеждате пазара както макроикономически, така и да обръщате внимание на детайлите. За да обясним защо цената на акциите се движи нагоре и надолу ще разгледаме следното:

  • Търсене и предлагане на пазара на акции и CFD-та;
  • Участници на пазара на акции и CFD;
  • Фактори, влияещи на цените на акциите.

Търсене и предлагане на пазара на акции и CFD-та

Силите на търсенето и предлагането са причината за движението на цените. Предлагането се изменя в зависимост от броя на разполагаемите акции или CFD на участниците на пазара. Търсенето се изменя в зависимост от желанието на инвеститорите да купят или продадат акции или CFD.
 
Тук можете да видите типична графика на търсенето и предлагането. Търсенето е представено чрез линия с низходящ наклон от ляво надясно, докато предлагането е изобразено чрез линия с възходящ наклон от дясно на ляво. Пресечната точка на двете линии показва цената на която пазарът ще реализира тези акции и CFD-та.

Фигура 1 – Графика на търсенето и предлагането

Търсенето и предлагането могат заедно да варират в зависимост от различното състояние на пазара. Ще проверим какво изменение от търсенето и предлагането може да повлияе на стойността на акцията или CFD-то.

Как повишенията в търсенето се отразява на стойността на акциите и CFD-тата.

Повишаването на търсенето на акциите или CFD-тата увеличава стойността им. На графиката на търсенето и предлагането, показана по-долу, е очевидно, че когато се увеличи търсенето, кривата на търсенето се премества надясно. Когато това стане, точката на пресичане с кривата на предлагане се измества нагоре. Това показва, че повишеното търсене на стока или CFD повишава и тяхната цена.


Фигура 2 – Графика на търсенето и предлагането (Повишено търсене)

Търсенето на акции и CFD-та може да се увеличи, когато компаниите обявяват по-добри от очакваните печалби за тримесечие. Когато Apple Inc. (AAPL:xnas) обявиха ръст на печалбите, поради масовите покупки на техния iPod, търговците купуваха акции на Apple с надеждата, че компанията ще има рекордна година и че това ще се отрази на цените на акциите и на дивидентите.

Как увеличаващото се предлагане се отразява на стойността на акциите и CFD-тата

Увеличаващото се предлагане на акция и CFD понижава тяхната стойност. На графиката на търсенето и предлагането по долу (виж Фигура 3) можете да видите, че когато предлагането се увеличава, кривата на предлагането се измества надясно. Когато това стане, точката на пресичане с кривата на търсенето се измества надолу. Следователно повишаването на предлагането на акция и CFD понижава тяхната стойност.

Фигура 3 – Графика на търсенето и предлагането (Увеличено предлагане)

Предлагането на акция и CFD може да се повиши, когато основен индекс на пазара на акции премахне акцията от състава си. Например, производителят на индустриални стоки Honeywell (HON:xnys) беше компонент на Dow Jones Industrial Average. Когато икономическите условия превърнаха Honeywell в по-малко значима акция на широкия пазар, Dow Jones я премахна от основния индекс. В резултат на това премахване много мениджъри на фондове, които управляват портфолиа базирани на Dow Jones Industrial Average бяха принудени да продадат акциите си на Honeywell, увеличавайки предлагането на пазара и по този начин подкопаха цената.

Как намаляващото търсене се отразява на стойността на акциите и CFD-тата

Намаляващото търсене на акция и CFD понижава тяхната стойност. На графиката на търсенето и предлагането по-долу (виж Фигура 4) можете да видите, че когато търсенето намалява, кривата на търсенето се измества наляво. Когато това стане, точката на пресичане с кривата на предлагането се измества надолу, което означава, че понижаването на търсенето на акция и CFD понижава тяхната стойност.


Фигура 4 – Графика на търсенето и предлагането (Намалено търсене)

Търсенето на акция и CFD може да се понижи, ако търговците чуят лоши новини или слухове за компания. Например през 2004 международният фармацевтичен производител Merck & Co. (MRK:xnys) изтегли лекарството против артрит Vioxx заради твърдения от потребителите за повишен коронарен риск. Опасенията на търговците за намаляване на приходите и вероятността от съдебни процеси драматично подкопаха доходността на Merck и стойността на акциите им спадна рязко.

Как намаляващото предлагане се отразява на стойността на акциите и CFD-тата

Намаляващото предлагане на акция и CFD повишава тяхната стойност. Графиката на търсенето и предлагането по-долу (виж Фигура 5) показва, че когато предлагането намалява, кривата на предлагането се измества наляво. Когато това стане, точката на пресичане с кривата на търсенето се измества нагоре. Това доказва, че ограничаването на предлагането на акция или CFD повишава тяхната стойност.

Фигура 5 – Графика на търсенето и предлагането (Намалено предлагане)

Предлагането на акции или CFD-та намалява, когато компаниите изкупуват обратно акции. Компании с големи финансови възможности, които чувстват, че техните акции са подценявани, често купуват собствените си акции, за да повишат цената им и по този начин да повишат инвестициите в компанията.
 
В резюме, промените в предлагането и търсенето могат да се отразят на цените на акциите и CFD-тата. Но без съмнение вие питате какво поражда промените в търсенето и предлагането. Това са самите участници на пазара на акции.

Участници на пазара на акции и CFD

Пазарите на акции и CFD-та срещат много пазарни участници на едно място. Но всички тези хора трябва да познават силите на търсене и предлагане, ако искат да оцелеят дълго. Всеки участник има личен дневен ред и индивидуални нужди. Някои търсят бърза печалба, докато други търсят дългосрочни перспективи. Някои могат да инвестират безкрайно много, докато други имат едва колкото да покрият минимумите по сметката. Никога няма да разберете какво се случва в главите на всички търговци. Но общото разбиране на тяхната мотивация, може да ви помогне да предвидите развитието на пазара и да ви позволи да се възползвате от това. А това е ключът. Възползвайте се от пазара и имате възможност да постигнете голяма печалба.
 
За целите на тази дискусия ще разделим основните участници на пазара на две групи:
 
Институционалните инвеститори са основно професионалисти, за които е типично да контролират големи суми пари и да участват във взаимни, хедж, пенсионни и т.н. фондове. Те са много влиятелни и затова трябва да се фокусирате върху тях, когато се опитвате да разберете пазара.
 
Индивидуалните инвеститори са хора като вас, които или си изкарват прехраната с търговия, или това е допълнителен доход, който трябва да увеличи благосъстоянието им. Тази група трябва да играе по-малко значима роля във вашия анализ.
 
Институционалните инвеститори движат пазарите. Като имат толкова много пари в техните портфолиа, те имат голямо влияние върху пазара и неговите цени. Тяхната способност да купуват акции в огромни количества неминуемо ще движи цените повече отколкото обикновените търговци някога биха могли.
 
Институционалните инвеститори оперират предимно при строги нареждания, спазват определени правила на търговия и инвестират в специфични видове активи. Някои институционални инвеститори, например, оперират само с фондове, които инвестират в компании с много голяма капитализация. Това означава, че съдържат предимно акции на компании с пазарна капитализация, надвишаваща 5 милиарда долара. В същото време, други институционални инвеститори се придържат към технологични фондове, като купуват акции на технологично базирани компании като Microsoft (MSFT:xnas) или Google (GOOG:xnas). Други оперират само с „етични” или „зелени” фондове.
 
Като споменахме пазарна капитализация, тя представя броя на емитираните акции умножен по цената на акция. General Electric (GE:xnys), например, има почти 9,99 милиарда акции и цена на акция (по време на писането) $32,32. Това дава на компанията пазарна шапка (или капитализация) от повече от $321 милиарда (9.99 милиарда x $32.23 = $321+ милиарда).
 
Предвиждането на действията на институционалните търговци, ви позволява да определите как работят силите на търсене и предлагане и как тези динамики ще се отразят на цените на акциите. Няма как със сигурност да знаете какво точно правят големите търговци. Въпреки това, ако разберете какво наблюдават те, когато взимат решенията си, можете да разглеждате същите показатели и интелигентно да заключите какво биха предприели те.

Фактори, влияещи на цените на акциите

Много различни фактори влияят на цените на акциите. Няколко ключови фактора играят важна роля в определянето на стойността на акциите. Това са най-важните фактори, които трябва да наблюдавате от най-близо:

Печалби и други фундаментални данни

Най-често представянето на компаниите движи цените на акциите. Ако купите акции, тогава вие купувате част от компанията, част от успехите и провалите. Компания, която се представя по-добре, привлича по-голям интерес към акциите си. Интересът означава търсене, а търсенето означава по-високи цени. Обратното е вярно за компания, която се представя разочароващо.
 
За да определят представянето на компания, търговците и анализаторите изследват няколко фундаментални фигури (числа, произлизащи от счетоводния баланс на компанията и отчета за приходите). Печалбите на компанията – сумата, която тя прави, след като плати разходите, обикновено е най-важна. Но има и други фундаментални данни като приходи и съотношението цена към счетоводна стойност, които представят на търговците индикация за цялостното благосъстояние на компанията. По-късно ще има повече информация за фундаменталните данни на компанията.

Дивиденти

Компаниите могат да правят две неща с печалбите: могат да ги задържат и да ги реинвестират или могат да изплатят на собствениците на акции дивиденти. Дивидентите са плащания върху акции, така че, ако компания с 1 000 000 акции изплати $5 000 000 дивиденти, всяка акция получава $5.
 
Търговците ценят високо дивидентите, защото ако предположим, че акциите се притежават известно време, те представляват регулярна кешова възвращаемост на инвестициите. Дивидентите са добре оценявани от пазара и компанията може да повиши цената на акциите си, като повиши дивидентите (макар че инвеститорите ще искат да видят, че компанията може да си позволи тази щедрост). Компании, увеличаващи дивидентите, най-често се радват на покачване на цената на акциите, но обратното също е вярно. Въпреки това в днешни дни малко компании плащат дивиденти, вместо да задържат печалбите и да ги реинвестират. В такива случаи инвеститор, който се нуждае от регулярни приходи, е принуден да продаде поне част от акциите или вместо това да инвестира в компании, които генерират дивиденти.