Фундаменталният анализ има широк обхват. Оценката на дадена компания не зависи само от изчисления свързани с финансовите резултати, но и с разглеждането на други характеристики на фирмата. В следващите редове ще представим идеята как анализът свързан с качествата на бизнеса може да послужи за подбор на акции.
Управление
От голямо значение за всеки успешен бизнес е доброто управление. Хората отговорни за воденето на дадена компания вземат решения, от които до голяма степен зависи представянето на бизнеса. Инвеститорите трябва да са заинтересовани кой и как управлява дружеството.
Кой?
Първо трябва да се разбере кой управлява. По-често става въпрос за екип от мениджъри.
От Къде?
Трябва да се провери и от къде идват тези хора. По-точно тяхното образование и професионален опит. Въпросът е дали хората са подходящи за начинанието, което са започнали. Ако мениджърският екип се състои от хора, които идват от коренно различна сфера, това може да повдигне допълнителни въпроси.
Как и Кога?
Какъв е управленският профил? По какъв начин ще се управлява компанията? Можете да проучите маниера на вземане на решения чрез миналите действия на управителите. След като разберете какъв е стилът на управляващите, можете да се запитате от колко време те управляват. Ако компания често сменя мениджмънта си, това може да означава, че самата компания не може да намери печеливш модел на развитие. Това, разбира се, не е правило и може просто да означава, че компанията променя структурата си на управление заради подобряване на бизнес хоризонта.
Защо?
Каква е причината тези хора да управляват бизнеса? Дали на база предишни успехи и добри резултати са били наети, или са поели компанията, след като са я наследили? Това, което интересува инвеститорите, е целта на компанията да може да бъде постигната с капацитета на мениджърите.
Знаете ли с какво се занимава една компания и от какво печели?
Вторият по важност фактор, който трябва да вземем предвид при анализа на качествените характеристики на компанията, са предлаганите от нея продукти или услуги. Как компанията печели?
Знанието за доходността на фирмените активи е изключително важно за определяне на стойността на инвестицията. Често хората се хвалят колко печеливша ще бъде някоя новопридобита акция, но когато ги попитате каква е дейността на компанията, изглежда, че представите им за бъдещето са доста неясни. Ако не сте убедени как компанията печели, няма как да сте сигурни и във възвръщаемостта на нейните акции.
Нуждаете се от ясна и точна информация за това как компанията генерира своите доходи, за да оцените дали мениджърският екип взема правилните решения.
Отрасъл/Конкуренция
Освен основно разбиране на дейността на компанията, трябва да анализирате и характеристиките на отрасъла (като потенциала му за растеж). Посредствена компания част от добре развиващ се отрасъл може да донесе значителни постъпления (печалби), докато такава компания в слаб отрасъл няма да повлияе на портфейла. Разбира се, при определянето на етапа на растеж за дадена компания се стига до приблизителен резултат, но разумът може да стигне дори по-далеч: не е трудно да забележим, че перспективите за растеж пред високотехнологичния отрасъл са много по-големи, от тези на железопътната индустрия. Просто трябва да се запитате дали търсенето в даден отрасъл е нарастващо?
Пазарният дял е друг съществен фактор. Забележете как Microsoft доминира на пазара за операционни системи. Всеки опитващ се да навлезе на този пазар среща огромни пречки, защото Microsoft има предимство в икономията от мащаба. Това не означава, че компания в почти монополна позиция си е гарантирала място на върха, но инвестиция в предприятие, което се опитва да конкурира лидера, е доста рискова стъпка.
Бариерите при навлизане на даден пазар също могат да дадат на компанията значително качествено предимство. Сравнете, например, ресторантьорския сектор с автомобилния или фармацевтичния. Всеки може да отвори ресторант, защото уменията, които се изискват и началният капитал са ниски. При производството на автомобили или фармацевтични продукти, от друга страна, има бариери за навлизане в съответния отрасъл: високи капиталови разходи, специални дистрибуторски канали, държавни ограничения (регулации), патенти и др. Колкото по-трудно е на конкуренцията да навлезе в определен отрасъл, толкова по-голямо е предимството за съществуващите фирми.
Търговска марка
Продуктовото развитие и маркетинговата политика на една компания през годините се отразяват и на търговската ѝ марка. Вземете за пример най-известната марка в света: Coca-Cola. Мнозина специалисти оценяват търговската марка “Coke” на милиарди долари. Големите корпорации като Procter&Gamble разчитат на стотици популярни търговски имена като Tide, Pampers, Head & Shoulders и т.н. При наличието на портфейл от търговски марки се диверсифицира риска, защото доброто представяне на една марка може да компенсира зле представящите се.
Имайте предвид, че при избора на акции се внимава с компании, чието търговско име е свързвано с определен човек. Целта е да се избегне риска при лоша новина за този човек, да бъде засегнато представянето на компанията, дори и новината да няма нищо общо с дейността ѝ.
Не усложнявайте нещата
Не се нуждаете от докторска степен по финанси, за да разпознаете една добра компания. Целта е не само анализаторите от Wall Street, които имат пълна информация за компаниите, а и обикновените хора да могат да видят потенциалните успешни инвестиции. Ако виждате, че местна компания се разширява и развива добре, проучете я по-обстойно, разпитайте. Кой знае, това може да е следващият успешен бизнес модел.
Заключение
Оценката на една компания от качествена гледна точка и решението дали да инвестирате в нея е толкова важно, колкото и погледа върху продажбите и печалбите. Тази стратегия може и да не е една от сложните, но представлява ефективен начин за оценка на всяка потенциална инвестиция.