През миналата година Китай анулира ограниченията срещу Ковид и очакванията бяха, че страната ще се възстанови бързо и това ще помогне на световната икономика да се изправи на крака след пандемията. Също така се появи страх, че възобновеният интерес на Китай към суровини и други продукти може да доведе до повишаване на глобалната инфлация, което би усилило предизвикателствата пред централните банкери в останалите страни.
Въпреки това данните през средата на 2023 година показват, че прогнозите за възстановяването на втората по големина икономика в света още не са се сбъднали. Този факт поднесе по-широки въпроси за глобалния растеж, последиците за международния бизнес и китайските отношения със света.
Китай се опитва да постигне скромната цел на правителството за растеж от 5% през 2023 година, но това става все по-трудно, особено след като базата за сравнение от предходната година е много ниска. Вместо да се превърне в инфлационен играч на световната сцена, Китай се сблъсква с падащи цени. Последните данни показват, че потребителските цени са намалели с 0.3% през юли в сравнение със същия период от миналата година. Въпреки това, едномесечната дефлация не предизвиква големи тревоги. Потребителската инфлация е била отрицателна и в миналото – за 30 месеца през настоящия век и през 2021 година.
Обаче не само потребителските цени са в криза. Цените на производителите са спадали през последните десет месеца на годишна база. Прогнозите на банката UBS сочат, че цените на китайските износители са намалели с повече от 10% през юли. Очакваше се, че стабилизацията на пазара на имоти ще допринесе за увеличаване на търсенето на други стоки като например стомана и строително оборудване или мебели и домакински уреди. Въпреки това след кратка активност през първите месеци на годината продажбите на недвижими имоти вече се забавят. В 30 големи града, те спадат с 28% през юли в сравнение със същия период от предходната година, според The Economist.
Ако пазарът на недвижими имоти не се подобри, дефлационният натиск ще продължи. С течение на времето, става все по-трудно да се обърне този процес. Поради тази причина много експерти препоръчват по-силни фискални и парични мерки.
Различни секторни китайски институции вече представят разнообразни инициативи за подобрение на икономическата ситуация в страната. В рамките на план със 31 ключови точки, насочен към насърчаване на предприемаческата активност, налице са намерения за отстраняване на пазарни бариери и укрепване на правата върху интелектуалната собственост. От друга страна, планът със 20 ключови точки, насочен към разширяване на потреблението, представя идеи като по-достъпни билети за туристически обекти. Същевременно в рамките на план със 26 ключови точки, засягащ повишаването на мобилността на трудовата сила, се предлага облекчен достъп за мигрантите от селските райони до градовете и опростено издаване на визи за чуждестранни бизнесмени.
Според някои експерти китайската икономика може вече да е достигнала връхната си точка и да се очаква забавление. Въпреки това китайските политици подчертават, че възстановяването на Запада след Ковид започна година след тяхното, като това оставя възможност за обрат в текущата година.
Вълната от икономически спад в Китай се превърна в сериозна загриженост за американските корпорации, които дългогодишно установиха свое бизнес присъствие в страната. Подобни компании, активни в производството, строителството и износа, вече отчитат намаление на оборотите. В някои случаи те предупреждават за предстоящи трудности поради факта, че икономическият растеж практически се спира.
Отражението на забавения икономически растеж е ясно видимо в приходите на множество компании, включително гиганта в химическата индустрия DuPont и производителя на тежко машинно оборудване като Caterpillar. В редица случаи, фирмите изразяват недоволство от стимулите, които предоставя Пекин, и съкращават прогнозите си за продажби в страната през текущата година.
Спадът в растежа предизвиква също така загриженост за верижен ефект извън Китай, като клиентите в други части на света също се очаква да почувстват последиците от намаленото търсене в Китай. Този феномен може да доведе до съкращения в поръчките и приходите на компании в различни региони. И въпреки факта, че секторите не се засягат еднакво, фирмите, свързани с индустрии като вътрешния туризъм, съобщават за по-утешителни резултати.