САЩ отчете спад в икономическия растеж

27 май 2022 г.

ФУНДАМЕНТАЛЕН АНАЛИЗ

Икономиката на САЩ се сви през първите три месеца на годината, въпреки че потребителите и бизнеса продължиха да харчат със солидни темпове, според данните публикувани в четвъртък. Спадът на брутния вътрешен продукт на САЩ през последното тримесечие – най-широкият измерител на икономическата продукция – вероятно не е сигнал за началото на рецесия. Свиването беше причинено отчасти от по-голямата разлика в търговията: нацията харчи повече за внос, отколкото получава за износ от САЩ. Това, както и по-бавното попълване на стоки в магазини и складове, които бяха натрупали запасите си през предходното тримесечие за празничния пазарен сезон на 2021 г., бе причината да видим тези данни от БВП за първото тримесечие. Според анализатори икономиката вероятно е възобновила растежа си през текущото тримесечие април-юни.

Според официалната информация икономиката се е свила с 1,5% годишен темп от януари до март, което е лека ревизия надолу спрямо първата оценка от 1,4%, която публикува миналия месец. Към този момент САЩ остава заклещена в хватката на високата инфлация, която причини особено тежки трудности за домакинствата с по-ниски доходи. Въпреки че много работници в САЩ получават значителни увеличения на заплатите, техните доходи в повечето случаи не са в крак с инфлацията. Високите потребителски цени също представляват политическа заплаха за президента Джо Байдън и демократите в Конгреса с наближаването на междинните избори. Проучване този месец на Центъра за обществени изследвания на Асошиейтед прес-NORC установи, че рейтингът на одобрение на Байдън е достигнал най-ниската точка от неговото президентство – само 39% от възрастните одобряват представянето му – като инфлацията е често цитиран фактор за принос.

Въпреки това според повечето показатели икономиката като цяло остава здрава, макар и вероятно да отслабва. Потребителските разходи – сърцето на икономиката – все още са стабилни: те нарастват с 3,1% годишен темп от януари до март. Бизнес инвестициите в оборудване, софтуер и други артикули, които имат за цел да подобрят производителността, нараснаха със здрави 6,8% годишен темп през последното тримесечие. А силният пазар на труда също допринася за цялостната стабилност. Подадените за първи път заявления за помощи при безработица в седмицата до 21 май са достигнали 210 хил., което е спад спрямо нивото от 218 хил. предходната седмица. Според анализаторите сега има приблизително две работни места средно за всеки безработен американец.

Общото мнение на специалистите е, че икономиката е възобновила растежа си през текущото тримесечие: В проучване, публикувано този месец, 34 икономисти казаха, че очакват БВП да расте с 2,3% годишен темп от април до юни и 2,5% за цялата 2022 г. Все пак тяхната прогноза отбеляза рязък спад спрямо прогнозата за растеж от 4,2% за текущото тримесечие в предишното проучване на Фед на Филаделфия през февруари. Значителна несигурност обаче помрачава перспективите за САЩ и световните икономики. Войната между Русия и Украйна наруши търговията с енергия, зърно и други стоки и доведе до драстично по-високи цени на горивата и храните. Мерките на Китай срещу COVID-19 също забавиха растежа на втората по големина икономика в света и влошиха глобалната верига за доставки. Федералният резерв започна агресивно да повишава лихвените проценти, за да се бори с най-бързата инфлация в САЩ.

Фед разчита на способността си да създаде така нареченото „меко кацане“: повишаване на лихвите по заеми достатъчно, за да забави растежа и да охлади инфлацията, без да причинява рецесия. Много икономисти обаче са скептични, че централната банка може да го направи. Повече от половината икономисти, анкетирани от Националната асоциация за бизнес икономика, предвиждат поне 25% вероятност американската икономика да потъне в рецесия в рамките на една година. „Въпреки че все още очакваме Фед да насочи икономиката към меко кацане, рисковете от спад за икономиката и вероятността от рецесия се увеличават“, предупредиха икономистите Лидия Бусур и Кати Бостанчич от Oxford Economics в четвъртък в изследователска бележка. „По-агресивният темп на повишаване на лихвите на Фед, затягането на финансовите условия, продължаващата война в Украйна и китайската стратегия за нулев Covid увеличават риска от „твърдо приземяване“ през 2023 г.“, добавиха те.

Междувременно по-високите лихви по заеми изглежда забавят поне един важен сектор на икономиката – жилищния пазар. Миналия месец продажбите както на съществуващи, така и на нови жилища показаха признаци на застой, влошени от рязко по-високите цени на жилищата и свитото предлагане на имоти за продажба.

Важните новини за деня започват в ранните часове с публикуването на данните за продажбите на дребно в Австралия. В 17:00 часа ще можем да се запознаем с потребителското доверие на Мичиганския университет.

 

Представената информация не е и не следва да се възприема като препоръка, съвет за сключване на сделки, инвестиционно изследване или консултация за вземане на инвестиционно решение, препоръка за следване на определена инвестиционна стратегия или да бъде възприемана като гаранция за бъдещо представяне. Съдържанието не е съобразено с рисковия профил, финансовите възможности, опита и знанията на конкретен инвеститор. Сайтът използва публични източници на информация и не носи отговорност за точността и пълнотата на информацията, както и за периода на актуалността ѝ след публикуване. Търговията с финансови инструменти носи риск и може да доведе както до печалби, така и до частични или надвишаващи първоначалната инвестиция загуби. Поради тази причина клиентът не трябва да инвестира средства, които не може да си позволи да загуби. Настоящата публикация не е изготвена в съответствие с нормативни изисквания, целящи насърчаването на обективността и независимостта на инвестиционните проучвания и инвестиционните препоръки, не е предмет на забрана за сключване на сделки по отношение на определени финансови инструменти и/или емитенти, преди разпространението ѝ от изготвилото го лице или съответните лица за инвестиционния посредник и като такава следва да се възприема като маркетингово съобщение.