13 януари 2023 г.
ФУНДАМЕНТАЛЕН АНАЛИЗ
Цените на петрола се придвижиха слабо в началото на азиатската търговия в петък, но бяха настроени за рязък ръст тази седмица поради признаци за забавяне на инфлацията в САЩ, докато оптимизмът относно повторното отваряне на китайската икономика също насърчи залозите за подобряване на търсенето през 2023 г.
Цените на суровия петрол скочиха в четвъртък, след като данните показаха, че инфлацията на индекса на потребителските цени в САЩ се е понижила допълнително през декември спрямо предходния месец, сочейки по-малко ястребови перспективи за Федералния резерв, относно повишаване на лихвените проценти.
Това натежа силно на долара и сочи към евентуално отслабване на натиска върху икономическата активност от високите разходи за заеми, което е положително за цените на суровия петрол.
Фючърсите на петрола Brent се стабилизираха около 83,91 долара за барел, докато фючърсите на западно Тексаския междинен суров петрол се понижиха с 0,1% до 78,34 долара за барел до 20:22 ET (01:22 GMT). И двата договора се повишиха с повече от 6% тази седмица, като Брент също очаква най-доброто си седмично представяне от началото на октомври.
Силните седмични печалби отбелязват рязък обрат за цените на петрола след слабия старт на годината.
Печалбите тази седмица също бяха водени от повишения оптимизъм относно икономическото възстановяване в Китай, след като най-големият вносител на суров петрол в света отвори отново международните си граници за първи път от три години.
Медийните съобщения показват, че китайските градски центрове отбелязват рекордно високи нива на задръствания по пътищата, докато вътрешните авиокомпании също отбелязват скок на пътниците от декември насам. Тази тенденция предвещава положително търсенето на гориво в страната, като Пекин наскоро публикува и по-високи квоти за внос на суров петрол за 2023 г.
Слабото отчитане на инфлацията в САЩ и оптимизмът за Китай помогнаха на пазарите до голяма степен да се отърсят от данните, показващи огромно нарастване на петролните запаси в САЩ през първата седмица на януари. Отчитането породи някои опасения относно бавното краткосрочно търсене в страната, тъй като няколко щата също се борят с неблагоприятните зимни климатични условия.
Притесненията относно нарастващите случаи на COVID-19 в Китай също натежаха върху цените на петрола през последните сесии, особено след като страната е изправена пред най-тежката си епидемия, след като облекчи повечето от своите анти-COVID ограничения. Анализаторите предупредиха, че това може да забави по-широкото икономическо възстановяване.
Но най-голямата пречка за цените на петрола е страхът от потенциална рецесия през тази година, тъй като се усещат ефектите от рязкото затягане на паричната политика до 2022 г. и тъй като бизнес активността се забавя.
Докато инфлацията в САЩ се забавя, тя също е придружена от съответното забавяне на бизнес активността, което може да намали търсенето на гориво през тази година.
Представената информация не е и не следва да се възприема като препоръка, съвет за сключване на сделки, инвестиционно изследване или консултация за вземане на инвестиционно решение, препоръка за следване на определена инвестиционна стратегия или да бъде възприемана като гаранция за бъдещо представяне. Съдържанието не е съобразено с рисковия профил, финансовите възможности, опита и знанията на конкретен инвеститор. Сайтът използва публични източници на информация и не носи отговорност за точността и пълнотата на информацията, както и за периода на актуалността ѝ след публикуване. Търговията с финансови инструменти носи риск и може да доведе както до печалби, така и до частични или надвишаващи първоначалната инвестиция загуби. Поради тази причина клиентът не трябва да инвестира средства, които не може да си позволи да загуби. Настоящата публикация не е изготвена в съответствие с нормативни изисквания, целящи насърчаването на обективността и независимостта на инвестиционните проучвания и инвестиционните препоръки, не е предмет на забрана за сключване на сделки по отношение на определени финансови инструменти и/или емитенти, преди разпространението ѝ от изготвилото го лице или съответните лица за инвестиционния посредник и като такава следва да се възприема като маркетингово съобщение.