Йената поскъпна въпреки слабите данни за CPI

22 ноември 2021 г.

ФУНДАМЕНТАЛЕН АНАЛИЗ

Японската йена приключи търговията в петък с ръст, въпреки че данните за инфлацията в страната не оправдаха предварителните прогнози на експертите. За месец октомври индексът на потребителските цени отчете покачване от 0.1%, което е леко понижение спрямо предходния месец, когато цените се повишиха с 0.2%. Покачването е движено от по-високите цени на енергията. Това, което прави впечатление, е, че инфлационните стойности в японската икономика са доста по-умерени, на фона на тези в САЩ и Великобритания, където инфлационният натиск се засилва и се превръща в проблем за паричната политика на Федералния резерв и Банката на Англия.

Въпреки че инфлационният натиск е далеч от този, който се наблюдава в други развити икономики, определено покачването в цените на горивата притеснява домакинствата и бизнеса в страната. Именно поради това очакванията са, че новият икономически пакет на японското правителство ще осигури известно облекчение за икономическите субекти. Много бизнеси в страната бяха засегнати от увеличените разходи, породени от слабостта на йената, нарушенията във веригите на доставки, както и от високите цени на суровините. Към момента това все още не е довело до значително увеличение на цените на стоките и услугите, тъй като голяма част от фирмите не са склонни да прехвърлят тези разходи върху крайните потребители.

Въпреки повишението в петък, японската валута остава под натиск и е сред най-слабо представящите се валути на страните от Г-10 през 2021 г. Нарастващите очаквания за вдигане на лихвите в САЩ в комбинация със скока в цените на петрола са в основата за слабостта на японската валута, която падна до нивото от 115 йени за долар по-рано през седмицата. Японската валута е много чувствителна към промяната в лихвените проценти от страна на Федералния резерв на САЩ. Според анализатори, ако Американската централна банка прибегне към вдигане на лихвите през следващата година, това може да изпрати USDJPY до нивата около 120.

Покачващата се инфлация в САЩ и Обединеното кралство изправя Фед и Английската централна банка под натиск. Призивите към Федералния резерв са за по-агресивно свиване на програмата за покупка на активи. От друга страна някои пазарни наблюдатели смятат, че следващия месец Банката на Англия може да повиши лихвите. В Япония ситуацията е коренно различна, тъй като инфлацията остава под контрол. В петък правителството обяви икономическия си план. Новият пакет е на стойност 490 млрд. долара и е най-големият в историята на страната. Надеждите на управляващите са, че новите стимули ще дадат тласък на летаргичната японска икономика.

Днес в 10:30 часа предстои да бъдат публикувани данните за бизнес активността в производствения сектор във Великобритания за месец октомври. В 17:00 часа се очаква информация за потребителското доверие в еврозоната. Отново в същия час в Щатите ще бъдат представени данните за продажбите на готови жилища за октомври.

Представената информация не е и не следва да се възприема като препоръка, съвет за сключване на сделки, инвестиционно изследване или консултация за вземане на инвестиционно решение, препоръка за следване на определена инвестиционна стратегия или да бъде възприемана като гаранция за бъдещо представяне. Съдържанието не е съобразено с рисковия профил, финансовите възможности, опита и знанията на конкретен инвеститор. Сайтът използва публични източници на информация и не носи отговорност за точността и пълнотата на информацията, както и за периода на актуалността ѝ след публикуване. Търговията с финансови инструменти носи риск и може да доведе както до печалби, така и до частични или надвишаващи първоначалната инвестиция загуби. Поради тази причина клиентът не трябва да инвестира средства, които не може да си позволи да загуби. Настоящата публикация не е изготвена в съответствие с нормативни изисквания, целящи насърчаването на обективността и независимостта на инвестиционните проучвания и инвестиционните препоръки, не е предмет на забрана за сключване на сделки по отношение на определени финансови инструменти и/или емитенти, преди разпространението ѝ от изготвилото го лице или съответните лица за инвестиционния посредник и като такава следва да се възприема като маркетингово съобщение.